carlaenbob.reismee.nl

19 februari 2016 Laguna de Appoyo. Reserva Natural Chocoyero. Manaqua. Airport Hotel

Prima nacht. De airco deed het perfect zonder lawaai te maken. Worden al vroeg gewekt door de apen en de papegaaien. Ze hebben een strijd, wie het hardste kan schreeuwen.

Onze douche een plaatje. Potjes met plastic bloemen en een heus schilderij in een donker bruine lijst. Maar alles werkt,zelfs het warme water en dat is soms wel heel lekker.

De afgesproken tijd met de reisagent hebben we vervroegd. We willen om 10.00 I.p.v. 14.00 opgehaald worden.

Als we afscheid nemen, worden we aan alle kanten geknuffeld en krijgen nog een mooi aandenken mee naar huis. Een met de hand gesneden houten potje met de naam van de posada ,zodat we hun niet kunnen vergeten.

Als we de rand van de vulkaan verlaten,komen we al snel in het drukke verkeer richting Manaqua. We zijn dan ook zeer verbaasd dat er een bord richting Chocoyero staat en we meteen in een onbewoond gedeelte komen. Smalle,zandwegen en een wegbewijzering,die ophoudt.

Na veel vragen komen we in het natuurpark aan. We hebben zo onze bedenkingen,maar zijn al snel van mening veranderd.Een leuke gids,die ons veel vogels laat zien en ook veel over het gebied weet.

El Chocoyero is 184 ha groot en heeft 217 soorten vogels,waar wij er wel een paar heel bijzondere van zien.

Bij de waterval hebben de Pacific parkieten hun nesten. Er zitten ongeveer 700 koppels, die tegen de avond hun plek op komen zoeken.

Het water van de waterval kan 3500 personen van goed drinkwater voorzien. Zij wonen in drie gemeenschappen in de buurt. Het is een goede zaak omdat dit een erg droog gedeelte van Nicaraqua is.

Om vier uur zitten we weer in de auto en vertrekken we naar ons laatste slaapadres.

Het is ongelooflijk druk rond Manaqua. We moeten aan de andere kant van de stad zijn. Richting vliegveld en we komen pas tegen zes uur in ons hotel aan.

Na een lekker drankje bij het zwembad gaan we naar onze kamer om de voorbereidingen voor onze reis naar Cuba te treffen

Lekker gebadderd,haren gewassen. Er is een fohn,dus dat moet je wel even waarnemen. Bagage weer goed ingepakt.

Op het terras gegeten en op tijd naar bed voor onze laatste nacht in Nicaraqua.