carlaenbob.reismee.nl

2 maart 2016 Cienfuegos. Boottocht naar Cayo Largo en Punto del este.

De eerste nacht aan boord is ons goed bevallen. Weliswaar in de beschutting van de haven. Niet schommelen.Ook het lawaai viel erg mee. Als het licht wordt,begint het leven hier en dat is rond half zeven.

Onze kapitein Jesus is op tijd aanwezig,maar er moet nog zo veel geregeld worden. Voor alle documenten in orde zijn ben je een uur verder. Cuba is het land van de formulieren. Alles wordt geregistreerd.

Er wordt een zeer oude taxi geregeld en we gaan met 5 personen naar de markt. Wat een geharrewar. De een lust dit niet, de ander dat niet. De keuze beperkt. Maar ook nu lukt het weer alle neuzen naar een kant te laten wijzen.

Om 10 uur vertrekken we. Helaas zwaar bewolkt en geen wind.Cienfueogos ligt aan een binnen zee en een smalle doorgang voert naar de open zee. Het is de enige diepzeehaven aan de zuidkust van Cuba En de thuishaven voor een grote vissersvloot. We varen naar Cayo Guano del Este. Een tocht van 10 uur. Alleen op de motor.We komen in het stikke donker aan.Door het licht van de vuurtoren kunnen we iets zien. Er liggen nog 18 catamarans. Het ankeren is erg moeilijk, maar onze kapitein is een ervaren man en daar vertrouwen we op. In het donker maken we onze maaltijd klaar. Aan tafel met elkaar is even wennen. Onze kapitein weet door de goed gemaakte Cuba Libres aardig de stemming er in te brengen.