carlaenbob.reismee.nl

1 maart 2016 Cienfuegos.

Dayli, onze gastvrouw heeft een heerlijk ontbijt gemaakt. Vandaag kunnen we onze dag in alle rust beginnen. Het ontbijt wordt pas om 8.45 geserveerd. Eerst moeten de kinderen naar school gebracht worden.

In Cuba dragen de kinderen uniformen en het onderwijs is gratis.

We lopen op ons gemak naar de stad en bezoeken het historisch museum. Ook hier is het wat beperkt,maar overal steken we wat van de geschiedenis van Cuba op.

Zoeken een plek onder de bomen om te internetten,onder het toeziend oog van José Marti. Geboren in 1853. Op zijn vijftiende betrokken bij de oprichting van de antikolonialistische krant La Patria Libre in Havana.

We vertrekken op tijd naar de haven met onze beperkte bagage. De grote tassen kunnen op ons logeeradres achter laten.

Om vier uur komt de kapitein van de catamaran. Het schip 15 meter lang en vier hutten.

Het schip heeft de naam El Tocororo. We kiezen een hut met een breed bed,maar vergeten te kijken naar het bad gedeelte. Blijkt later wel erg klein te zijn.

We zijn totaal met vijf gasten aan boord. Martine uit België. Helmut en Udda uit Duitsland en wij.

En dan komt de grote verrassing. We moeten nog deze dag boodschappen doen en tijdens de reis ook zelf koken.Hebben we totaal niet op gerekend. Bij de boeking is dat ook niet duidelijk aangegeven. In het verleden was alles altijd verzorgd. Dus we hebben aangenomen dat het ook deze keer het geval zou zijn.

We gaan er met elkaar voor zitten en maken een lijst. De kapitein een heel relaxte man,die zo iets heeft van regel het maar.

Hij gaat uit eindelijk met ons mee naar een winkel in de haven. Het is roeien met de riemen, die er zijn. Cuba heeft niet alles.

Na uitgebreid overleg,wie wat eet en niet lust gaan we aan boord met een enorme hoeveelheid eten,maar vooral veel drank.

Helaas vertrekken we niet meer. De planning is morgen om tien uur vertrekken,als alle formaliteiten in orde zijn en we een bezoek aan de markt hebben gebracht om groente en fruit te kopen.

ulla

heel veel plezier dit wordt lekker knuffelen aan bord
hopelijk zijn de Duitser ook aardig

Ellen & Michel

Jeetje, wat maken jullie weer n onvergetelijke (en lange) reis!! Komen jullie nog weer n keer nr Nederland?? (Geintje)
Geniet ervan en blijf schrijven!
Liefs

yvonnedeveer@planet.nl

heerlijk al die verhalen en foto s nu genieten jullie nog maar even