carlaenbob.reismee.nl

23 februari 2016. Havana naar Vinales.

Bob gaat na het ontbijt eerst geld wisselen. De bank is niet ver. Hij is op tijd,maar toch12 wachtenden voor hem. Binnen een half uur terug.De bagage moet weer alle trappen af en de jongen,die ons ontbijt verzorgd heeft ,is gelukkig heel behulpzaam. Nemen een taxi naar het verhuurbedrijf. Er moet ondertussen stevig onderhandeld worden met de taxi chauffeurs,want de prijzen,die er gevraagd worden zijn absurd.De stad is overvol met toeristen en wij vinden het wel goed zo. We vertrekken naar rustiger oorden. Op tijd bij het verhuur bedrijf. Auto niet klaar. Proberen te internetten,wat voor de zoveelste keer niet lukt.

Uiteindelijk vertrekken we om half een en binnen een uur zijn we Havana uit. We zijn trots op ons zelf,want het is geen eenvoudige zaak. Nergens borden.

Gaan de vierbaanssnelweg op met een brede tussenberm,waar nauwelijks auto´s rijden. Wel tractoren en paard en wagens,fietsers en mensen,die lopen. Ook staan er mensen,die uren moeten wachten op vervoer,zwaaiend met papier geld.

We blijven op de autopista tot Herradura en gaan verder via de provenciale weg. Het is meteen een stuk leuker.De kleine boerderijen,mannen op paarden en wagentjes waar de mensen in vervoerd worden.

Tegen het advies in, nemen we toch een lifter mee. Aardige jongen,heeft economie gestudeerd en is nu gids in het Nationale Park van Vinales. Hij spreekt goed Engels en wijst ons de weg naar onze Casa Particulares. Wij gaan verder met hem naar het restaurant waar hij werkt. Ziet er leuk uit, uitzicht over de tabaksvelden. We reserveren meteen voor het avondeten.

Hij neemt ons ook mee naar een kleine tabaks plantage,waar we van de eigenaar uitleg en een demontratie krijgen over het maken van sigaren. Natuurlijk kopen we een doosje sigaren. Ik heb zelfs een sigaar geprobeerd te roken. Vond het nog lekker ook. Het eind wordt eerst in de honing gedoopt. Zo maak je alles wel lekker.

De Casa ziet er veel beter uit dan in Havana.Het huis langs een zijweg met uitzicht over de tabaksplantage.De eigenaars ontzettend aardig en behulpzaam. Spreken goed Engels,

Iesje

Genieten jullie ook zo van de traditionele Cubaanse muziek en dans? Als verzoeknummer vroegen we altijd naar
Commandante Che Guevara. Nog steeds mijn favoriet. Trinidad vonden we een verassing en Santa Clara mag je eigenlijk ook niet overslaan. Over de autoweg rijden is er niet zonder gevaar en een kompas kan je ook verder helpen. Al eens thuis gegeten bij Cubanen: leuke ervaring zo'n paladares: je krijgt meestal kreeft voorgeschoteld. Nog een fijne tijd op Cuba en liefs uit Friesland, Iesje