carlaenbob.reismee.nl

21 februari 2016 Havanna

Weer als nieuw opgestaan. Ondanks het te kleine,smalle bed met een enorme kuil.We hebben redelijk goed geslapen en dan ziet de wereld er weer anders uit.De dame,die de kamers verhuurt regelt een andere kamer met twee bedden waar we inpassen en er zit een redelijk raam in, waar we op een aardig binnenpleintje kunnen kijken. We logeren midden in het oude centrum en lopen naar Plaza San Francisco en vervolgens richting Plaza de Arma. Doet denken aan Place du Tetre in Parijs. Hier worden voornamelijk boeken van Fidel,Che Guevara en Hemingway verkocht. Het is nog vroeg en heerlijk ontspannen. Nog niet te veel mensen. Om twaalf uur een afspraak met de dame van het agentschap. Van het programma van de logeeradressen blijft niet veel over. Helaas hebben we er maar genoegen mee te nemen door de enorme drukte.

Met een oldtimer uit 1955 maken we met een leuke gids een tour door Havanna. Het is een open auto en we voelen ons weer net zo jong als in de fifties. Komen langs de hoogtepunten van de stad en krijgen zo al een aardig beeld van Havanna.

Het enorme plein waar Fidel zijn toespraken hield en waar een millioen mensen aanwezig waren. De Paus heeft afgelopen september dit aantal overtroffen. Er kwamen anderhalf millioen mensen naar het plein om de Paus te horen en te zien.

Het museum van de revolutie bezocht. Indrukwekkend.

Na een kort dutje weer naar Plaza Viejo. Het is zaterdagavond en propvol. We kunnen een leuke tafel bemachtigen in een gezellig resteurant met fantastische muziek.

De mensen die staan te kijken genieten volop en wij van hun enthousiastme. Met name twee zwerversdie kennelijk de avond van hun leven hebben in gezelschap van een flinke fles rum. En zoals gebruikelijk voor ons zijn we weer een van de laatsen,die richting bed gaan.