carlaenbob.reismee.nl

14 februari 2016 Ometepe. Finca San Juan de la Isla.

14 februari, een bijzondere dag. Max jarig,alweer 7 jaar. Was vannacht onrustig door de wind en het idee dat ik graag wilde skypen en of dat wel ging lukken.

Helaas moesten we het met de telefoon doen. We hebben wel voor hem gezongen. Weet dat hij het niet leuk vindt dat we er niet zijn,maar als we terug zijn, gaan we het nog een keer vieren met Silver.

We willen iets van het eiland zien. Een scooter toch geen optie. Te veel zandwegen.Om half negen staat er een alleraardigste gids op ons te wachten. Het is zondagmorgen en behalve een paar paarden niemand op de weg.We gaan eerst naar Punta Jesus Maria. Een van de toeristische hoogtepunten van het eiland.Een pad van lava zand loopt recht het meer in.Daarna bezoeken we museo El Ceibo. Prachtige potten van Indiaanse kunst van 3000 v.C. Er is ook een graf, hoe de mensen in die tijd begraven werden. Een klein museum,maar erg interessant.

Ometepe eiland is zo bijzonder omdat het uit twee vulkanen bestaat. Waar wij logeren is de vulkaan Concepcion 1610 m. hoog.In maart 2010 heeft de vulkaan nog as over de dorpen gespuugd.Met een smal stuk land wordt het verbonden met de vulkaan Maderas 1394m. hoog.Het is een dode vulkaan.

We vervolgen onze rit naar een nieuwe haven,waar net de boot aankomt. Het is een geschenk van Nederland. Wij denken dat hij op een van de rivieren gevaren heeft.De naam is Brakzand of Branzand.Bob nieuwsgierig gaat aan boord en de trossen worden losgegooid. Ik was even in paniek dat hij al terug ging naar het vaste land,maarhij kon gelukkig nog van boord.Daarna Charco Verde. Voor ons niet meer interessant. We hebben zoveel moois gezien en het is hier gort droog.We doen de gids nog een plezier om mee te gaan naar het uitzicht punt waar we over het groene water van een krater kunnen kijken. Daarna moeten we beslist naar El Ojo de Aqua. We hebben het al snel gezien. Een meertje waar de plaatselijke bevolking de zondagmiddag doorbrengt. Voor ons geen feestje. We rijden door naar het plaatsje Altagracia,waar de zondagrust compleet is. Tegen half twee weer op ons mooie plekje aan het meer aan de voet van de vulkaan.

s'Avonds een wijntje gedronken op Max zijn gezondheid.