carlaenbob.reismee.nl

12 februari 2016.Solentiname over zee naar Colon daarna San Jorge en over zee Omerepe. Finca San Juan de la Isla

Vandaag om vijf uur gewekt door een groep zeer luidruchtige Finnen, die met de boot naar San Juan gaan en langs de oostkant van het meer met een bus richting vulkaaneiland Ometepe gaan. Dat wordt een zeer lange dag voor hun.

Wij vertrekken om 8 uur van het eiland met de gids en onze schipper. Met een krachtige 60 PK Susuki motor,die de acht meter lange boot een snelheid geeft van ongeveer dertig kilometer per uur en ons binnen een uur naar de kust brengt.

Wij komen bij het plaatsje Colon,enkele kilometers van Costa Rica aan land.Geen aanlegsteiger.

Dus door het water naar het vaste land. Drie vissers tonen ons de vangst in hun bootje. Met o.a.een schildpad van ongeveer 20 jaar oud. Was verstrikt geraakt in het net en daarna gewond volgens de vissers. Niet meer te redden,dus hij moet de pan in. Daar hebben we moeite mee.De gedachte om hem te kopen en hem dan weer los te laten,zodat hij zelf in zijn eigen omgeving kan dood gaan,hebben we maar los gelaten.

Op het land worden we ontvangen door vijf soldaten met machine geweren. Zij moeten de paspoorten controleren. Laten ons meteen de tassen open maken. De zwaar bewapende heren onderzoeken alle spullen grondig. De reden is o.a.de drugshandel vanuit Costa Rica. Onze chauffeur,die ons weg brengt is ook hier weer op tijd. We rijden door een landschap met veel bomen,loslopende paarden en koeien. De weg is niet geasfalteerd. Deze weg is pas drie jaar geleden aangelegd. Je kunt zien dat het een arm gedeelte van het land is. Onderweg vrouwen,die kleding staan te wassen,tot hun middel in het water. Spelende kinderen,die als ze ons grote witte mensen zien verschrikt weg rennen. Onderweg moeten we nog vijf keer ons paspoort laten zien.

De Ferry een zeer oude boot is tjokvol met mensen en auto's . En doet er anderhalf uur over om over het woeste meer aan te komen op Ometepe.

De taxi staat bij aankomst al op ons te wachten. Na een half uur komen we aan in ons hotel. Rijden door een enorme bananen plantage. Ons huisje aan het strand van het meer,heel intiem met een balkon met uitzicht op het meer. Als de zon rood ondergaat lijkt het of de vulkaan uitgebarsten is. s'Avonds romantisch gedineerd.

Annelies

Lieve Bob en Carla, fijn dat het weer zo'n mooie reis is! Hier alles ok. En weer een mooi verslag, Car. Leuk om zo een beetje mee te reizen. Veel liefs van ons