carlaenbob.reismee.nl

11 februari 2016 tocht naar Guatuzos. Natuurgebied aan de vaste wal.

Omdat het heel bewolkt is,verrekken we pas om negen uur. Onze gids Eduardo is een leuke man. Is een aantal jaren geleden door de E.E.G. gesponsored en heeft een opleiding toerisme in Duitsland en Nederland gevolgd.Dit zijn goede zaken om een land ter plaatste verder te helpen.We gaan met een klein bootje. Er is weinig wind en gelukkig geen hoge golven.

Na een uurtje varen zijn we aan de vaste wal. De monding van de rivier waar we op gaan varen is erg ondiep en er moet gepaddeld worden. Het wemelt van de vogels en in en de kortste keren hebben we 28 soorten gezien. Het is zo bijzonder. Wij moeten tien keer kijken om een bepaalde soort te zien. De gids ziet de vogels meteen zitten. Zo ook de iquanas. Hele grote exemplaren.Geel en oranje gekleurd.Zijn in groot gevecht,want er moet een vrouwtje uitgekozen worden.

Na tweeënhalf uur komen we bij het kantoortje van het natuurgebied aan. Ook hier moeten er papieren ingevuld worden en is er paspoort controle. We zitten maar een kilometer van de grens.Daar worden we rondgeleid en zien we de opvang van schildpadden en alligators.Lopen over een brug door de toppen van de bomen op 10meter hoogte.

Tijdens de lunch hebben we bezoek van een hondje.Hij wacht net zo lang tot er iets voor hem over blijft.

De terugweg gaat met een grotere snelheid,soms blijven we even steken in het ondiepe water.Het is ondertussen zachtjes gaan regenen. Als we weer op het meer zijn is er door een dikke nevel niets meer te zien van de eilandengroep.Onze ervaren gids en schipper brengen ons weer veilig aan wal van het eilandje waar we logeren.

Na het eten een goede rum gedronken met onze schipper. Werden daardoor een beetje warm. Het is ijskoud. Onze vraag om een deken kunnen ze niet honoreren. Simpel omdat er geen dekens zijn. Onze badlakens komen ook deze nacht weer goed van pas.