carlaenbob.reismee.nl

1 februari 2016 Leon - Isla del Venado.

Zes uur de wekker. Is dat vakantie? Zelf voor gekozen om zo vroeg op te staan .We gaan naar een natuurgebied aan de kust. Een eiland beschermd door mangroven.

Onze gids Danny is net als gisteren ruimschoots op tijd. We hebben een aardige chauffeur. Er wordt rustig gereden in Nicaraqua. Niemand heeft haast. Het leven is om zes uur al in volle gang. De kinderen gaan om zeven uur naar school en het is vandaag hun eerste schooldag na een lange vakantie.Vervoer is minimaal. De bevolking stapt meestal in oude vrachtwagens of een soort fiets taxi.De rest loopt. Ondanks de vele beweging die ze hebben,zijn de mensen dik. Dat komt door de slechte voeding die ze krijgen. Veel bonen,mais en brood.

Leon is een stad met 200.000 mensen. Een rustige stad. Al snel zijn we op de weg naar de kust.Landerijen met mais, suikerplantages en pindavelden. Het is een goede weg en na een half uur zijn we op de plaats van bestemming. In een hutje betalen we onze entree voor het natuurpark.De familie staat maïskoeken te bakken en alvast het eten van de dag voor te bereiden in een enorme chaos. Twee oude vrouwen zitten er gezellig bij. Ze kunnen nauwelijks nog lopen. In dit land een enorm probleem . Ze zijn veroordeeld in huis te blijven en worden verzorgd door de familie.

Onze boot met de gids van het natuurgebied ligt al klaar.We varen de rivier op,de kanten begroeid met drie soorten mangroven. De gids ziet allang vogels voor wij maar enig idee hebben. We zien 24 soorten,die in Nederland niet voorkomen. Ijsvogels maken hier hun nesten in termieten heuvels. We komen kleine kano's tegen volgeladen met hout. Wordt oogluikend toegestaan. Op de terugweg gaan we op het eiland naar de opvang van schildpadden. We hebben geluk. Er zijn vanochtend 16 eieren uitgekomen.De beestjes,vijf centimeter groot worden vanmiddag rond vijf uur in zee gezet. De moeder van de schipper werkt hier al 30 jaar als vrijwilligster. Geweldig werk.

We lunchen met Danny onze gids van de laatste twee dagen.Hij vertelt zijn plannen om een eigen reisbureautje op te zetten. We denken dat hij een grote kans van slagen heeft. Het is een leuke open jongen met veel kennis.

Net op de valreep beklimmen we de toren van de kathedraal. Het uitzicht en het licht prachtig. Een mooie afsluiting van ons bezoek aan Leon.

Annemieke

Ha, net als de aarde daar, komen jullie lekker op stoom!
Mooie foto's en fijne verhalen.
Tanks!
Liefs, Miek

Lida en Paul

Mooi! Doet ons weer terugdenken aan de mangrove aan de Gambia River en de Laminlodge.
Liefs