carlaenbob.reismee.nl

31 januari 2016 Leon. Best Western Hotel.

Om acht uur worden we opgehaald door onze gids voor een halve dag tour naar de moddervelden van San Jacinto. De rit er naar toe is mooi. Een rustige weg en in de verte de vulkaan met dezelfde naam. Er staan er acht op een rij. Een paar ervan zijn de laatste tijd onrustig.

De moddervelden zijn beroemd om het steeds nieuw ontstaan van gaten in de aarde,waar bloed hete stoom van zwavel uit komt. De aarde voelt ook heel heet aan en je kunt er nauwelijks op lopen. Alles borrelt en rommelt In de dunne aarde.We worden vergezeld door drie kinderen. Zij waarschuwen ons voor de gevaarlijke plekken.Op deze manier verdienen de kinderen nog iets bij voor hun familie in deze straatarme gemeenschap.Het meisje dat ons begeleid is een vroegwijs en zorgzaam kind.De jongens verlegen.

Na een half uur is de excursie voorbij en begrijpen dat we terug gaan naar ons hotel.Dat was volgens ons niet de bedoeling. Halve dag is geen twee uur. Ik krijg de Nederlandse agent aan de telefoon en we komen overeen dat we nog wat kleine stadjes gaan bezoeken.

Dat is een goede keus. We komen in het stadje Telica en vallen met ons neus in de boter. Het is een feestdag ter ere van una Fe Blanca y un Cristo Negro. De mis in de kerk is nog in volle gang.Er staan veel mensen buiten,niemand wil iets missen. Het geloof wordt hier nog volop beleden. 90% is katholiek. Opeens klinkt trompet geschetter. De mis is afgelopen. Jongemannen gaan op hun knieën naar het altaar en nemen de schraag met Jesus aan het kruis met twee engelen op hun schouders en wiegen het beeld naar buiten. De processie kan beginnen. Er wordt gestopt voor het huis van een ernstig zieke. Daarna begint een groot vuurwerk. De knallen zijn oorverdovend tot grote vreugde van de bevolking. Zelfs onze gids was er van onder de indruk.Voor ons een belevenis die wij bij ons niet meer kennen.We hebben er van genoten.

Na de lunch houden we siësta. Dat past bij de hitte en onze leeftijd.

Rond vijf uur gaan we naar het plein met de Cathedraal.Basilica de la Asuncion. Mensen kijken en rond wandelen.

We eten weer bij El Sesteo. Een Fransman,die hier een aantal restaurants en hotels heeft.

Lida en Paul

Beste Carla,
Wat zijn jullie assertief en met recht!
Liefs